Zespół Szkół Ekonomicznych
Zespół Szkół Ekonomicznych im.K.K. Baczyńskiego w Przemyślu
e-mail: zseprzem@poczta.onet.pl | phone 16-678-33-02

Nasi uczniowie w Brukseli

W dniach 9-13.10.2006 byliśmy na wycieczce w Belgii, która była nagrodą w konkursie wiedzy
o Unii Europejskiej
organizowanym przez pana Janusza Onyszkiewicza. Będąc w Brukseli dowiedzieliśmy się wiele ciekawych rzeczy o funkcjonowaniu Parlamentu Europejskiego oraz zobaczyliśmy miejsca znane nam dotąd tylko z telewizji i gazet.
Z pewnością warto było poświęcić swój czas na przygotowania do konkursu. Dlaczego? Aby odpowiedzieć na to pytanie zachęcamy do przeczytania naszej relacji.

10 października
      Po ponad 20 godzinnej podróży dotarliśmy do Antwerpii, gdzie znajdował się nasz hostel. Niestety nie był on usytuowany w centrum tego pięknego miasta tylko na przedmieściach, w okolicy dość hałaśliwej autostrady.
Zaraz po przyjeździe wybraliśmy się na spacer po okolicy, tam też zjedliśmy nasze pierwsze belgijskie śniadanie. Po powrocie był czas na zakwaterowanie się w pokojach i odpoczynek po podróży. Nie trwał on jednak długo, gdyż zaplanowane było zwiedzanie centrum Antwerpii. Naszym przewodnikiem był pewien Białorusin, który od wielu lat mieszka w Belgii. Nie znał on języka polskiego, ale na szczęście jeden z naszych opiekunów władał białoruskim
i tłumaczył nam słowa przewodnika na zrozumiały dla nas język. Dowiedzieliśmy się wiele ciekawych rzeczy, np. to, że Antwerpia jest drugim co do wielkości portem Europy oraz jest największym ośrodkiem szlifierstwa diamentów na świecie. Odwiedziliśmy diamentową dzielnicę, gdzie poza kilkoma bankami można było znaleźć tylko sklepy
z biżuterią. Zobaczyliśmy także wiele zabytków jak np. gotycką katedrę NMP z XIV wieku, fortecę Steen z XII wieku oraz dom słynnego malarza Rubensa. Po zwiedzaniu odbyła się kolacja, nie była to jednak kolacja belgijska tylko hamburgery z frytkami w McDonald'sie :)
Następnego dnia czekała nas podróż do Brukseli.

11 października
      Noc była bardzo krótka, ledwie położyliśmy się do łóżek, a już musieliśmy wstawać na śniadanie :) Niewyspani zeszliśmy na stołówkę, a następnie odświętnie ubrani weszliśmy do autokaru, który zabrał nas do Brukseli. Nasza przygoda ze stolicą Unii Europejskiej zaczęła się od zwiedzania katedry św. Michała z XII wieku. Tym razem naszym przewodnikiem była pani mieszkająca w Brukseli, która na szczęście mówiła w naszym ojczystym języku. Następnym punktem wycieczki był Grand Place, na którym mieliśmy godzinę na spacerowanie, oglądanie zabytków i próbowanie pralinek. Następnie zrobiliśmy sobie grupowe zdjęcie przy figurce Nanneken Pis oraz obejrzeliśmy pałac królewski i kościół Notre Dame du Salon.
Kolejnym punktem (najważniejszym) była wizyta w Parlamencie Europejskim. Po tym jak strażnicy upewnili się, że nie stanowimy zagrożenia i nie wnosimy żadnych niebezpiecznych przedmiotów, weszliśmy do jednej z sal parlamentu, gdzie dowiedzieliśmy się wiele o funkcjonowaniu tego miejsca.
O pracy eurodeputowanego opowiadali nam panowie: M. Kułakowski i J. Onyszkiewicz. Następnie mieliśmy okazję śledzić na żywo obrady parlamentu, słuchaliśmy m.in. przemówienia pana Barosso na temat prób broni jądrowej
w Korei Północnej.
Na zakończenie wizyty w Brukseli zobaczyliśmy Atomium, czyli ogromną budowlę przedstawiającą model kryształu żelaza, która została wybudowana z okazji Expo '58. Stolica Unii Europejskiej zrobiła na nas ogromne wrażenie, mamy nadzieję, że jeszcze będziemy mieli okazję tam pojechać :)

12 października
      To był ostatni dzień naszego pobytu w Antwerpii. Właściwie nie był on specjalnie zorganizowany, czas do wyjazdu mogliśmy spędzić według naszego uznania. Mieliśmy do wyboru odpocząć po dwóch nieprzespanych nocach lub rozejrzeć się po mieście. Oczywiście wybraliśmy to drugie. Przy okazji kupiliśmy pamiątki
i zaopatrzyliśmy się w jedzenie na powrót do Polski.

Tekst, zdjęcia: Konrad Sycz kl. III d, Artur Szczypel kl. II c

Copyright © 2004-2012 All rights reserved!