Zespół Szkół Ekonomicznych
Zespół Szkół Ekonomicznych im.K.K. Baczyńskiego w Przemyślu
e-mail: zseprzem@poczta.onet.pl | phone 16-678-33-02

Wycieczka przyrodniczo-krajoznawcza klasy 3a - Dubiecko 5.X.2011

W dniu 5 października 2011 r. grupa uczniów kl. 3a TE wraz z nauczycielką geografii, p. Haliną Sekułą, wyjechała na wycieczkę przyrodniczo-krajoznawczą do Dubiecka i okolic.
Pogoda nam sprzyjała. Po przyjeździe do Dubiecka poszliśmy zwiedzać zamek. Został on zbudowany w połowie
XVI wieku przez Stanisława Stadnickiego. Tutaj też urodził się Ignacy Krasicki - poeta i biskup. Jego popiersie znajduje się przed wejściem do zamku.
      Wokół zamku rozciąga się part stajenny z alejami lipowymi i fosą. W parku zamkowym najliczniej występują dęby, stąd też pochodzi nazwa miejscowości Dubiecko.
Zespół dworsko - pałacowy w Dubiecku jest jednym z najcenniejszych obiektów zabytkowych Ziemi Przemyskiej.
      Spacerując po parkowych alejkach podziwialiśmy różne gatunki drzew oraz pływające w fosie kaczki, białe
i czarne łabędzie. Niektórzy uczniowie poświęcili swoje śniadanie dokarmiając ptaki.
      Następnie przeszliśmy przez Rynek, na którym rośnie okazały jesion i naszą pieszą wędrówkę rozpoczęliśmy
w kierunku zachodnim. Po drodze wstąpiliśmy do kościoła parafialnego. Dalej minęliśmy Kresowy Dom Sztuki, który mieści się w budynku byłej cerkwii pod wezwaniem Świętego Krzyża. Jest to "miejscowe BWA", gdzie prezentują swoje prace artyści, nie tylko z Polski. Zwiedziliśmy go w drodze powrotnej. Podziwialiśmy wnętrze cerkwii z pracami wielu cenionych artystów - polskich i zagranicznych.

Zdjęcia do obejrzenia w Fotogalerii

Następnie pieszo wędrowaliśmy przez Przedmieście Dubieckie do miejscowości Podbukowina. Wieś składa się
z kilku nowych domów z ogrodami. Miejscowość tę zamieszkiwali wcześniej unici.
Dalej droga prowadziła do wsi Winne z charakterystycznymi starymi dębami. Kiedyś w tej miejscowości był dwór, który nie zachował się do naszych czasów.
      Potem droga wiodła przez wilgotne łąki w kierunku rezerwatu "Broduszurki", głównego celu naszej wycieczki. Rezerwat ten jest rezerwatem torfowiskowym o cennych walorach przyrodniczo - krajobrazowych. Został utworzony w 1995 r. Zajmuje pow. 25,91 ha. Na terenie rezerwatu podziwialiśmy zespoły boru bagiennego, torfowisko wysokie i przejściowe, z charakterystycznymi zbiorowiskami roślin łąkowych. Poznaliśmy wiele gatunków roślin i zwierząt o specyficznych wymaganiach siedliskowych. Dużo z nich to gatunki chronione, a nawet zagrożone (wpisane na czerwone listy).
      Elementem ubogacającym walory przyrodniczo - krajobrazowe tego terenu są liczne potorfie, czyli doły powstałe po wydobyciu torfu i zalane wodą. Pięknie wyglądały jesienne liście drzew odbijające się w wodzie oraz pożółkłe trawy.
W rezerwacie urządzona jest ścieżka dydaktyczno - przyrodnicza "Winne - Podbukowina", którą przeszliśmy tam
i z powrotem. Ścieżka posiada 5 przystanków z tablicami informacyjnymi, miejsca do wypoczynku, ławki i mostki.
      Po krótkim odpoczynku ruszyliśmy pieszo w drogę powrotną do Dubiecka. Następnie autobusem wróciliśmy
do Przemyśla.

Wszyscy pełni wrażeń, niezapomnianych widoków i informacji, zmęczeni ale zadowoleni, rozeszliśmy się
do swoich domów. Polecamy wszystkim taką wycieczkę !

Tekst, zdjęcia: Halina Sekuła

Copyright © 2004-2012 All rights reserved!