Zespół Szkół Ekonomicznych
Zespół Szkół Ekonomicznych im.K.K. Baczyńskiego w Przemyślu
e-mail: zseprzem@poczta.onet.pl | phone 16-678-33-02

Wycieczka klasy 3b do Łańcuta

Dnia 19 maja 2010 r. uczniowie kl. 3b TE ZSE w Przemyślu wraz z opiekunami p. Haliną Sekułą, p. Jadwigą Rozwadowską oraz p. Ryszardem Mazurem pojechali na jedniodniową wycieczkę do Łańcuta.
      Celem naszej wycieczki było zwiedzenie jednej z najstarszych w Polsce Fabryki Wódek wraz z Muzeum Gorzelnictwa oraz najpiękniejszej rezydencji arystokratycznej - zamku w Łańcucie.
      Podróż naszą odbywaliśmy pociągiem. Po drodze obserwowaliśmy krajobrazy oraz tereny zalane przez wodę po długotrwałych opadach. Niektóre rzeki wylały zalewając pola uprawne, ulice, przydomowe ogródki oraz łąki
i pastwiska.

Zdjęcia do obejrzenia w Fotogalerii

Po przyjeździe do Łańcuta poszliśmy do Fabryki Wódek, gdzie zapoznaliśmy się z produkcją wódek i likierów.
Łańcuckie wódki i likiery znane były w Europie już od połowy XIX wieku. Nawet pociągi kolei wiedeńskiej przejeżdżające przez Łańcut zatrzymywały się tutaj na dłużej tylko po to, aby umożliwić podróżnym zakupy słynnych wódek, likierów i rosolisów. W roku 1928 Fabryka Wódek hr. Alfreda Potockiego zdobyła złoty medal
za ekspozycję swoich wyrobów na Międzynarodowej Wystawie w Paryżu.

Na terenie zakładu znajduje się jedyne w Polsce Muzeum Gorzelnictwa. Mieści się ono w klasycystycznym dworku, sprawiającym duże wrażenie. Tu spotyka się stare z nowym - tradycja i współczesność.
Przewodnik ciekawie opowiadał o produkcji wódek od czasów hr. Alfreda Potockiego do czasów obecnych.
      Na zakończenie wizyty z muzeum zrobiliśmy wspólne zdjęcie przed "białym dworkiem".

Po wyjściu z fabryki udaliśmy się pieszo w stronę centrum miasta. Pogoda nam dopisywała, humory też i nawet nie poczuliśmy jak szybko stanęliśmy przed zamkiem. Po zakupieniu biletów wyruszyliśmy z p. przewodnikiem zwiedzać zamek Lubomirskich i Potockich - jedną z najbardziej znaczących rezydencji arystokratycznych w całej Europie.
Pierwszym jego właścicielem został marszałek Wielki Koronny - Stanisław Lubomirski. Żoną jego była Izabela Lubomirska z Czartoryskich, potocznie nazywana "księżną marszałkową". Po śmierci Stanisława Lubomirskiego zamkiem władała jego żona, a po jej śmierci Łańcut przeszedł w ręce jej wnuków - Alfreda i Artura Potockiego.
      Zamek był wielokrotnie rozbudowywany i upiększany. Powstały kolejne budynki, a tereny fortyfikacji ziemnych zamieniono na ogrody.
W roku 1930 Łańcut stał się ordynacją z Alfredem Potockim, zaś Artur Potocki otrzymał Krzeszowice.
      Potoccy w okresie II wojny światowej nie byli prześladowani przez Niemców, a w zamku mieścił się sztab Werhmachtu. Przed wkroczeniem Armii Czerwonej, 1 sierpnia 1944 r. Alfred Potocki uciekł na zachód.
Za pozwoleniem Niemców wywiózł on wiele dóbr zamkowych. To co ocalało możemy obecnie oglądać. Następnie zamek został przejęty przez władzę Polski Ludowej i zamieniony w muzeum. W 2005 r. zespół zamkowy został uznany przez Prezydenta RP za pomnik historii.

Zamek otoczony jest parkiem, w stylu angielskim. Ma on 36 ha i dzieli się na park wewnętrzny - w obrębie fosy i park zewnętrzny - na wschód od zamku.
Na terenie parku znajduje się szereg obiektów zabytkowych jak:
Oranżeria (1802 r.), Zamek Romantyczny (1800 r.), ujeżdżalnia (1830 r.), stajnie (1898 r.), powozownia (1902 r.), szkoła muzyczna (dawniej dom ogrodnika), Storczykarnia (1904/2008) oraz kort tenisowy.
      Zwiedzanie zakończyliśmy w storczykarni. Następnie również pieszo udaliśmy się w stronę dworca kolejowego. Droga powrotna wydała nam się znacznie krótsza i wieczorem dotarliśmy do swoich domów.

Wycieczkę uważamy za udaną. Młodzież dużo dowiedziała się o Łańcucie i jego ciekawych, godnych polecenia obiektach. Wszyscy zmęczeni, ale w dobrym nastroju i pełni niezapomnianych wrażeń rozstaliśmy się w Przemyślu.

Tekst: Halina Sekuła
Zdjęcia: Mariola Świrk

Copyright © 2004-2012 All rights reserved!